به گزارش خبرگزاری فارس از بیجار، این روزها اولین توصیفاتی که با بیان مضرات ماهواره به اذهان مردم متبادر می‌شود، بحث وجود عشق‌های مبتذل، سه ضلعی و گاه چندضلعی است.

اگر زمانی از اعتیاد به عنوان بلای خانمان‌سوز نام برده می‌شد، اکنون ماهواره با کانال‌های پرتعداد خود جای اعتیاد را در رتبه اول آسیب‌ها در جوامع گرفته است به گونه‌ای که ترویج و اشاعه مواد مخدر و اعتیاد، تنها یکی از کارکردهای زیان‌آور ماهواره‌هاست.

جدای از بحث خیانت‌های زناشویی که پرچمدار برنامه‌های کانال‌های فاسد ماهواره است، این پدیده دستاوردهای منفی دیگری نیز به همراه داشته است.

بلوغ زودرس در میان نوجوانان به دلیل مشاهده محتوای این شبکه‌ها، از بین رفتن حس اعتماد در میان شهروندان و القای یک فضای ناامن در ناخودآگاه مردم، مشغول شدن ذهن کودکان به مسائلی بزرگتر از سن آنها و در نتیجه بازماندن این گروه از فعالیت‌های مثبت و سازنده این سنین، همه و همه تنها گوشه‌هایی از این فاجعه است.

به تصویر کشیدن زندگی‌های تجملاتی و آنچنانی در برنامه‌های ماهواره که البته در این یک مورد، متأسفانه رسانه ملی نیز ناآگاهانه به تبلیغ آن می‌پردازد، امروزه کار را به جایی رساند که بازتاب آن را در جامعه می‌بینیم.

شاید از برگزاری جشن‌های ازدواج با هزینه‌های سرسام‌آور و مهریه‌های چند صد میلیونی که گاهی تا چند میلیارد نیز می‌رسد بتوان به عنوان یکی از مهم‌ترین نمونه‌ها در این راستا اشاره کرد.

فراموشی سبک زندگی اسلامی و اصولی اساسی چون قناعت و ساده‌زیستی، صبر، پرهیز از چشم و هم‌چشمی، سوغاتی است که با مشاهده این شبکه‌ها بر سفره زندگی مردم آمده است.

مقام معظم رهبری در سخنان گرانبهای خود به اثرات مخرب ماهواره مبنی بر اینکه «ماهواره گنداب فسادی است که تیرهای زهرآگین خود را به سمت ملت‌ها و کشورها هدف‌گیری می‌کند»، تغییر سبک زندگی توسط ماهواره و اثرات مخرب آن را به ما گوشزد می‌کنند.

در این راستا تمرکز دشمن بر روی خانواده‌ها و تغییر نگرش و سبک زندگی آن‌هاست و با هدف خارج کردن خانواده‌ها از محوریت و در کل تشکیل نشدن خانواده‌ها فعالیت‌های خود را روز به روز برای رسیدن به این هدف گسترده‌تر می‌سازد.

بالارفتن سن ازدواج، افزایش طلاق، دوری اعضای خانواده از همدیگر، کاهش نقش پدری و مادری، کاهش نرخ ازدواج و زاد و ولد از مضرات و پیامدهای استفاده از ماهواره است.

* زندگی بدون ازدواج رهاورد شبکه‌های ماهواره‌ای است

افزایش سن ازدواج دختران به 28 سال و پسران 30 سال و ترجیح زندگی بدون ازدواج و عدم قبول تعهدات زوجین نسبت به هم از دیگر اثرات استفاده از ماهواره است.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده، تعداد شبکه‌های ماهواره‌ای 32 هزار شبکه است که 18 هزار شبکه آن قابل دریافت برای ایران و از این تعداد نیز، تعداد شبکه‌های فارسی‌زبان 162 شبکه با تولید روزانه 3 هزار و 504 ساعت برنامه است و این نشان از تمرکز دشمن برای ورود به منازل ایرانیان از این طریق دارد.

می‌توان گفت هدف اصلی شبکه‌های ماهواره‌ای تغییر نگرش و الگوی رفتاری خانواده‌ها در راستای جنگ نرم دشمنان است و این‌گونه برنامه‌ها سعی دارند نوع تفکر و بینش سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ما را به کل تغییر دهند.

با این همه زیان و مضرات استفاده از ماهواره متأسفانه بیشتر مردم از زیان‌های استفاده از آن ناآگاه هستند و باید در این باره با عملی جدی و برنامه‌ریزی شده و هدفمند چاره‌ای اندیشه کرد.

تلاش رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی، تأمین برنامه‌های مفید و آموزنده برای سرگرمی خانواده‌ها، پالایش برخی تبلیغات که ترویج مصرف‌گرایی را به دنبال دارد، می‌تواند راهکاری برای آگاه‌سازی مردم به ویژه نسل جوان از مضرات استفاده از ماهواره باشد.

همچنین برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای خانواده‌ها و بیان زیان‌های ماهواره با ذکر دلیل و منطق به آنان از دیگر راه‌های آگاه‌سازی خانواده‌ها از زیان‌های این شبکه‌های شیطانی است.

با آموزش‌های لازم و آگاه‌سازی دقیق با روشنگری و آگاهی از اینکه ماهواره تنها سلاح و امید دشمن است، کمتر افرادی در این رابطه بی‌تفاوت خواهند بود.

================

 یادداشت از: شهربانو مرادی
<