تد دانیلز (Ted Daniels) ، اهل فیلادلفیا، محققی است که زمینه تحقیق اش کمی عجیب می نماید: «سال ۲۰۰۰ و موج فرقه های مذهبی که آغاز هزاره تازه ای را نوید می دهند». او در ماهنامه صد صفحه ای خود از تب هزاره سخن می گوید. دانیلز در این صفحات با حوصله تمام از ۱۱۰۰ گروه و فرقه ای که می شناسد، گفتگو می کند.

هر هفته که او ادبیات سال ۲۰۰۰ را بررسی می کند، بیش از پیش بر این باور ایمان می آورد که هزاره بعدی، زمان ظهور منجی آخرالزمان است. دانیلز در این مورد می گوید: هزاره جدید نوعی حفره سیاه ذهنی است، این حفره ذهنی به طور مقاومت ناپذیری مردم را به سوی خود می کشد. دانیلز تحصیلاتش را در هاروارد طی کرده و دکترایش را از دانشگاه پنسیلوانیا گرفته است. او معتقد است که زمانه حاضر آماده دریافت نبوتهایی [پیش گوییهایی] (۱) از انواع مختلف است، نبوتهای جدید می توانند در بحبوحه تغییرات وسیع اجتماعی ظهور کنند درست زمانی که عدم ثبات و پدیده های غیر قابل پیش بینی مردم را در بیم و هراس فرو برده باشند. در بخشی از تحقیقات دانیلز و در پی یک نظرخواهی انجام شده از سوی هفته نامه «یو اس نیوز» این نکته روشن می شود که ۶۱ درصد از آمریکاییها بازگشت دوباره مسیح، علیه السلام، را به زمین باور دارند و ۵۹ درصد آنها به آخرالزمان معتقدند. حتی ۱۲ درصد آخرالزمان را برای چند سال آینده پیش بینی می کنند.

تمام وقت دانیلز صرف طبقه بندی نبوتهایی که امکان ظهورشان وجود دارد، می شود. او بعد از اینکه اطلاعات را بدقت طبقه بندی کرد، آنها را در اختیار محققان و تاریخ نگاران قرار می دهد، اگر چه از جهت فلسفی بین گروهها و فرقه های گوناگون، اختلافاتی وجود خواهد داشت، اما دانیلز، یک دورنمای اصلی را در همه آنها یکسان می انگارد: افسانه ای که بر اساس آن این اعتقاد وجود دارد که زمین به حالت اولیه اش باز می گردد و عدالت و یکرنگی بر همه جا حاکم می شود. آن روز دیگر از بدبختی و جنگ خبری نیست. این اندیشه همواره با ظهور قهرمانی که همه امور را مرتب می سازد، همراه است. اما قبل از رسیدن به این نقطه، باید جهان مصایبی چون طوفانهای عظیم، فوران آتشفشانها، سقوط شهاب سنگها و حتی اپیدمی هایی چون ایدز را پشت سر بگذارد.

تد دانیلز چهار مکتب اصلی را در هزاره بعدی چنین معرفی می کند: کلیساهای انجیلی که به وحی معتقدند و در جستجوی علایم ظهور مسیح هستند. داویدهایی که در سال ۱۹۹۳، در واکو از بین رفتند، از این جمله هستند. گروه دوم طرفداران عصر جدید (Nouvel Agr) هستند که معتقدند جهان شاهد تغییرات عظیمی خواهد بود. گروه سوم، اکولوژیستها هستند که اصولا معتقد به تحولات زیست محیطی در سطح کره زمین هستند:

اگر ما روش زندگی مان را تغییر ندهیم، در آینده کره زمین نابود خواهد شد. تد دانیلز تشابه هایی بین اکولوژیستها و ارتشهای زیرزمینی، از جهت اینکه برای هر دو گروه نظام جدید دنیا به زمان قبل از مسیح باز خواهد گشت، مشاهده می کند. گروه آخر نیز معتقدین به بشقاب پرنده ها هستند.

تد دانیلز توضیح می دهد:

هزاره بعدی، آغازی دیگر است، انسان دوباره از اول شروع می کند. به همین دلیل است که آمریکاییها به طور ویژه سبت به آخرالزمان حساس شده اند. چرا که آمریکا اصلا بر روی این عقیده بنا شده که اولین مهاجرین به این سرزمین بودند که برای نجات جهان به اینجا آمده اند.

فعلا، این هزاره جدید، وسیله خوبی برای کار و کاسبی شده است. یکی از شرکتهای آبجوسازی با استفاده از همین موضوع در تبلیغاتش چنین می گوید: آبجوی آینده را، امروز بنوشید. موضوع آخرالزمان دست کم برای امور تجاری نان آور شده است.

پی نوشت:

× عنوان اصلی این مقاله که در مجله لوپوئن، شماره ۱۲۱۵، مورخ ۳۰ دسامبر ۱۹۹۵ برابر با ۹/۱۰/۷۴ چاپ شده، چنین است:

An 2000: Le Ghereur de I,Apocalypse PAR: LEAN – SEBASTIEN STEHLI,p.23

شایان ذکر است ترجمه این مقاله از مجله ترجمان شماره ۸ مورخ ۳۰/۱۰/۷۴ برگرفته شده است.

۱٫ ظاهرا «نبوت » در این مقاله به معنی لغوی آن یعنی «پیشگویی » است و معنی اصطلاحی آن یعنی «پیامبری » اراده نشده است.

 

منبع: فاراقلیط